schyssta-deals-fler-kunder
Publicierad 2019-04-25

Schyssta deals - fler kunder

Vill du få kunderna att köpa nu istället för att fundera på saken? I så fall behöver du bjuda på en riktigt schysst deal – ett erbjudande som är omöjligt att motstå. Här får du 9 tips på hur du vinner nya kunder med schyssta deals.

Folk gillar att köpa. Men det är viktigt att komma ihåg att de ofta har ett motstånd till att spendera sina pengar, vilket kan ha flera orsaker. För att få dina potentiella kunder att köpa nu behöver du bjuda på en riktigt schysst deal – ett erbjudande som är omöjligt att motstå. Du måste göra det enklare och mer lockande att säga ja än att säga nej. 

9 tips på hur du skapar schyssta deals

Ditt erbjudande består av pris, rabatter, betalningsvillkor, tilläggserbjudanden, snabbhetspremier, garantier, tillbehör, och allt annat som kunden får när hen köper. Nyckeln är att skapa bilden av ett förmånligt köp. Kunden måste uppfatta värdet av det du säljer som högre än den summa pengar som hen betalar. Du måste få dealen att kännas som ett riktigt klipp. 

Här får du en lista med olika saker du kan göra för att skapa ett attraktivt erbjudande. De flesta bra erbjudanden är kombinationer av flera olika erbjudanden så du kan mixa ihop dem som du vill. 

1. Prova gratis

Det här är nog det bästa erbjudandet som finns. Problemet är bara att det inte finns så många företag som kan använda ett ”helt gratis” erbjudande. Men om du kan erbjuda kunden att prova produkten gratis utan åtagande i 10, 15, 30 dagar eller mer så kommer du att få många som köper. Hur länge de får prova gratis måste naturligtvis anpassas till produkten/tjänsten. Erbjudandet är effektivt eftersom det tar bort all risk för kunden.

2. Pengarna-tillbaka-garanti

Det här är det näst bästa erbjudandet som du kan ge. Kunden betalar men kan lämna tillbaka produkten och få sina pengar tillbaka om produkten inte lever upp till förväntningarna. På samma sätt som ”prova gratis” erbjudandet så tar det här erbjudandet bort all risk och ångest för kunden. 
En sak som är till din fördel är att det inte är speciellt många som kommer att utnyttja garantin om du erbjuder en bra produkt/tjänst. Du bör dock testa själv för att få ett korrekt svar. Om du får för många returer så är det antagligen fel på produkten.

3. Tidsbegränsa ditt erbjudande för snabba svar

Ett tidsbegränsat erbjudande ger högre respons än ett erbjudande utan tidsbegränsning. Speciellt effektivt blir det när du ger en specifik deadline. Alltså, ”erbjudandet gäller till och med den 12 april” är bättre än erbjudandet gäller april ut. Ju kortare tid kunden har på sig desto bättre.

4. Nykundsrabatt – skaffa nya kunder snabbare

Det här är ett sätt att låta folk prova något till reducerat pris under en viss tid. Du kan använda det för att skaffa nya kunder. Men, tänk på att dina befintliga kunder kan reta sig på detta och tycka att det är de som ska få det bästa priset.

5. Stamkundsrabatt - så får du befintliga kunder att köpa mer    

Motsatsen till nykundsrabatt. Exempel: nya kunder betalar 300 kr. Befintliga bara 250 kr. Målet är att belöna befintliga kunder inte skaffa nya. Kom ihåg att berätta för befintliga kunder att de får bättre pris än alla andra. 

6. Grupprabatt för vissa kan ge hög försäljning    

En specialrabatt för vissa typer av branscher, organisationer och så vidare. Du kan till exempel erbjuda rabatt bara för jurister under en viss tid. På det här sättet kan du rikta in dig på en specifik målgrupp.

7. Kvantitetsrabatt kan få produkterna att flyga från hyllan    

Om din kund till exempel köper 5 produkter så kan du erbjuda 5 % rabatt. Om han köper 10 produkter så får han 10 % rabatt och så vidare. Eller du har ett prenumerationserbjudande så kan du erbjuda lägre pris om kunden prenumererar i två år istället för ett. 

8. Snabbhetspremier ökar (oftast) responsen

Snabbhetspremier ökar värdet av ditt erbjudande och därmed även försäljningen. Om kunden handlar inom ett visst antal dagar så kan du bjuda på en extra förmån. Om du säljer trädgårdsprodukter kan du till exempel ge bort bok som handlar om hur man planterar blommor på bästa sätt. När du erbjuder en snabbhetspremie får du antagligen fler svar än om du sänker priset.

9. Låt kunden betala senare så är det fler som köper    

Folk tycker om att kunna skjuta upp betalningen. Och det betyder att du får fler svar om du har möjlighet till att erbjuda kunderna att betala senare jämför med att de måste betala på en gång. Tänk på att det är du som ligger ute med pengarna. Om du behöver pengar i kassan måste du få kunden att betala direkt. 

 

fb
twitter
linkedin