5 företagshacks som ökar försäljningen
Vill du öka försäljningen? Klart du vill. Det vill väl alla. Men i många fall blir det inte av på grund av att det är en hel del annat att göra när man driver företag. Det behöver dock inte hända dig om du följer de här 5 tipsen.
1. Bara 3 sätt att öka försäljningen
När det gäller att öka försäljningen i ditt företag finns det egentligen bara tre sätt. Du kan öka antalet kunder. Du kan öka värdet per order, alltså hur mycket kunden köper för. Och du kan öka hur ofta kunden köper. Dessa tre saker ska du alltid ha i huvudet när du jobbar med aktiviteter för att öka försäljningen.
2. Fokusera mer på befintliga kunder
Det är lättare och billigare att sälja till dina befintliga kunder än vad det är att jaga nya kunder. De flesta bryr sig dock mer om att hitta nya än att sälja mer till befintliga. Och det är ett misstag. Satsa mer på att få dina befintliga kunder att köpa mer och oftare.
3. Skapa fler säljaktiviteter
Det är inte bara säljarna på företaget som ska göra alla säljinsatser. Du kan sälja till många samtidigt genom e-postkampanjer, Facebookkampanjer, Google Ads och direktreklam. Hur många media använder du för att öka försäljningen? Och hur mycket säljer du på inkommande samtal till kundtjänst? Där har du också en chans att öka försäljningen.
4. 80/20-regeln
Paretoprincipen eller 80/20-regeln som den också kallas säger att 20% av dina aktiviteter ger dig 80% av resultatet. Med andra ord kastar du antagligen bort 80% av din tid på sådant som inte ger dig några resultat. För att du direkt ska kunna få mer viktiga saker gjorda behöver du sluta göra saker (dina 80%) som inte ger dig några resultat. En bra idé är därför att fundera igenom vilka som är dina 20% som ger dig 80% av resultatet. Och sedan skippa de 80% som inte ger något.
5. Skapa bättre erbjudanden
När du kör kampanjer eller försäljningsinsatser så är det viktigt att även skapa ett bra erbjudande innan du kör igång. Erbjudandet kan handla om rabatt, premier eller något annat som gör att kunden blir sugen på att köpa på en gång. En viktig sak att tänka på när du skapar erbjudanden är att rabatter äter av marginalen. Ibland är det därför bättre att bjuda på något annat än rabatt.
Lycka till!